مهدويت در اسلام و عهدين (2)






حكومت منجي

الف. در عهدين

در امثال سليمان نبي آمده است: زيرا كه راستان بر زمين ساكن خواهند شد و كاملان در آن باقي خواهند ماند، ليكن شريران از زمين منقطع خواهند شد و ريشه خيانتكاران از آن كنده خواهد گشت.24
در مزمور ‌مي‌گويد: منتظران خداوند وارث زمين خواهند بود، اما حليمان وارث زمين خواهند شد و از فراواني سلامتي متلذذ خواهند گرديد.25
در اشعياء نبي ‌مي‌گويد: در ايام آخر واقع خواهد شد كه كوه خانه خداوند بر قله كوه ها ثابت خواهد شد و فوق تل ها برافراشته خواهد گرديد و جميع امت ها به سوي آن روان خواهند شد.26
در دانيال نبي ‌مي‌گويد: در ايام اين پادشاهان خداي آسمان ها سلطنتي را كه تا ابد زايل نشود بر پا خواهد نمود و اين سلطنت به قومي ديگر منتقل نخواهد شد، بلكه تمامي سلطنت ها را خرد كرده، مغلوب خواهد ساخت و خود تا ابد استوار خواهد ماند.27
در انجيل متي ‌مي‌گويد: آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پديدار گردد و آن وقت جميع طوايف زمين سينه زني ‌مي‌كنند و پسر انسان را ببينند كه بر ابرهاي آسمان با قوت و جلال عظيم ‌مي‌آيد.28

نتايج:

1. خداوند منتظران را از نعمت‌هاي خود بهره مند ساخته و وارث زمين خواهد گردانيد;
2. يك حكومت واحد جهاني و هميشگي ايجاد خواهد شد;
3. خليفه خداوندپادشاهي همه جهان رابه عهده خواهدگرفت.
در كتب مقدس، چنان كه بيان شد، به ايجاد وحدت كلي در جهان اشاراتي شده است. در اسلام، اين مسئله به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است; كه در نهايت، حكومت جهان داراي وحدت معنوي و صوري خواهد شد.
و پروردگار وعده داده است كه بر گروه‌هاي ستم ديده و رنج كشيده زمين، كه بهترين نمونه آن اهل بيتِ نبي اكرم(صلي الله عليه وآله) و ائمّه معصومان(عليهم السلام)مي باشند، منت خواهد گذارد تا رهبري جهان را به عهده گيرند و وارثان زمين گردند.

ب. در قرآن و احاديث

خداوند به مسئله جهاني شدن اسلام براي آرامش رسول گرامي از طريق وحي اشاره فرموده است كه به نمونه اي از آن اشاره ‌مي‌گردد:
(هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَي وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ)(توبه: 33); اوست خدايي كه رسول خود را با دين حق به هدايت خلق فرستاد تا بر همه اديان عالم او را تسلط و برتري دهد، هرچند مشركان نخواهند.
اين آيه كه خبر از جهاني شدن اسلام ‌مي‌دهد در سوره‌هاي مباركه «صف» و «توبه» عيناً تكرار گشته و با تفاوت مختصري در سوره «فتح» نيز آمده است.
با توجه به اينكه آيه هيچ گونه قيدي ندارد و به صورت مطلق ذكر شده، محدود به زمان پيامبر نمي باشد و پيروزي همه جانبه اسلام بر همه اديان است. طبق روايات، غلبه بر همه اديان زماني خواهد بود كه منجي بشريت ظهور نمايد و برنامه جهاني شدن اسلام را تحقق بخشد.
در مورد آيه شريفه از اميرالمؤمنين(عليه السلام) سؤال شد: آيا خداوند مصداق اين آيه را آشكار ساخته؟ حضرت فرمود: هرگز، سوگند به كسي كه جانم به دست اوست هيچ آبادي نمي ماند، مگر اينكه در صبح و شام در آن به وحدانيت خداوند و رسالت رسول گرامي اسلام شهادت بدهند.29
در پرتو اين حكومت، عدالتي را كه همه اديان در انتظار آن به سر ‌مي‌برند بر سراسر گيتي حاكم خواهد كرد.

عدالت و داوري منجي

الف. در عهدين

در انجيل متي ‌مي‌گويد: زيرا كه پسر انسان خواهد آمد در جلال پدر خويش به اتفاق ملائكه خود و در آن وقت هركسي را موافق اعمالش جزا خواهد داد.30
سه نكته مهم از جمله بالا برداشت ‌مي‌شود:
ـ داوري توسط انسان;
ـ تأييد و كمك الهي به انسان;
ـ كمك ملائكه به او.
مانند اين عبارت در قرآن كريم نيز ديده ‌مي‌شود; آنجا كه ‌مي‌فرمايد: (وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ) (بقره: 87); ما او را توسط روح القدس تأييد ‌مي‌كنيم.
در انجيل متي ‌مي‌گويد: به شما ‌مي‌گويم كه هر سخن باطل كه مردم بگويند حساب آن را در روز داوري خواهند داد.
در اشعياي نبي ‌مي‌گويد: شاخه از ريشه هايش خواهد شكفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت; يعني روح حكمت و فهم و روح مشورت و قوت و روح معرفت و ترس. خداوند موافق رؤيت چشم خود داوري نخواهد كرد; مسكينان را به عدالت داوري خواهد كرد و به جهت مظلومان زمين به راستي حكم خواهد نمود و جهان را به عصاي دهان خويش زده، شريران را به نفخه لب‌هاي خود خواهد كشت و كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند ميانش امانت، و در تمامي كره مقدس من ضرر و فسادي نخواهد كرد; زيرا كه جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود و در آن روز واقع خواهد شد كه ريشه يَسي به جهت علَم قوم ها برپا خواهد شد و امت ها آن را خواهند طلبيد و سلامتي او با جلال خواهد بود.31
در مزمور ‌مي‌گويد: زيرا به قوم خود و مقدسان خويش به سلامتي خواهد گفت تا به سوي جهالت بر نگردند. راستي از زمين و عدالت از آسمان خواهد نگريست. خداوند چهره‌هاي نيكو را خواهد بخشيد و زمين محصول خود را خواهد داد و عدالت پيش روي او خواهد خراميد.32
همچنين در مزمور ‌مي‌گويد: مساكين قوم را دادرسي خواهد كرد و فرزندان فقير را نجات خواهد داد و ظالمان را زبون خواهد كرد و فرزندان فقير را نجات خواهد داد. در زمان او صالحان خواهند شكفت و وفور سلامتي خواهد بود. و او حكمراني خواهد كرد از دريا تا دريا و از نهرها تا اقصاي جهان. جميع امت ها او را بندگي خواهند كرد، جان‌هاي مساكين را نجات خواهد بخشيد.33

نتايج:

1. تأييد منجي توسط خداوند;
2. ياري كردن او توسط ملائكه;
3. داوري و قضاوت او;
4. ويژگي‌هاي منجي: حكيم بودن، شجاعت، شناخت نسبت به خداوند، بندگي، و قضاوت بر مبناي حق كردن;
5. بالا رفتن سطح شناخت جامعه.

ب. در اسلام

در اسلام، تبيين و ترسيم شخصيت منجي، بخش عظيمي از روايات را به خود اختصاص داده و ويژگي اين شخصيت
الهي با نام مشخص شده است. حضرت رسول(صلي الله عليه وآله) ‌مي‌فرمايند: «لَو لَم يَبقَ مِنَ الدُنيا اِلا يَومٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذالِكَ اليَومَ حَتّي يَبعَثَ فيهِ رَجُلا مِن اُمَّتي وَ مِن اَهلِ بَيتي، يُواطي اِسمُهُ اِسمِي، يَملَأُ الارضَ قِسطاً وَعَدلا كَما مُلِئَت ظُلماً وَ جَورا»; اگر از عمر دنيا بيش از يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولاني خواهد گردانيد، تا سرانجام مردي از امت و خاندان من كه اسمش، اسم من است، ظاهر خواهد شد و جهان را همان گونه كه از ظلم و جور و ستم پر شده، پر از عدل و داد خواهد كرد.
بنابراين، تحقق بخش اين وعده الهي حضرت مهدي (عج) است كه رسالتش دگرگوني همه ارزش‌هاي مادي و پايه گذاري ارزش‌هاي الهي و اسلامي و انساني است; ارزش و نظامي مبتني بر آيات قرآن و منطبق با شريعت محمدي. كار او به ثمر رسانيدن و برپا داشتن انديشه‌هاي بلند انبيا و برتري اسلام بر اديان گذشته است.
حكومت او سه ويژگي خاص دارد:
ـ جهاني است;
ـ بر پايه عدالت است;
ـ وحدت كامل دارد.
حكومت او جهاني است; يعني از همبستگي و ارتباط وسيعي برخوردار است و ارتباط افراد آن با يكديگر بسيار ساده و آسان ‌مي‌باشد. امام صادق(عليه السلام) ‌مي‌فرمايد: «اذا قام قائمنا مدالله لشيعتنا في اسمائهم و ابصارهم حتي يكون بينهم و بين القائم بريد يكلمهم فيسمعون و ينظرون اليه و هو في مكانه»;34 زماني كه قائم ما قيام فرمايد خداوند چنان قدرتي به گوش ها و چشم‌هاي پيروان مهدي (عج) ‌مي‌دهد كه با وجود مسافت زياد ميان آنان و قائم، او با آنان سخن ‌مي‌گويد و آن ها سخن او را ‌مي‌شنوند و به او ‌مي‌نگرند در حالي كه او در جاي خويش است.
هم زمان با ظهور حضرت مهدي (عج) قدرت‌هاي سلطه گر به سبب جنگ‌هاي داخلي از هم گسيخته اند و حكومت ها از درون به فساد گراييده اند. حضرت مهدي (عج) و ياران او با نيروي ايمان و امداد الهي و پشتوانه حمايت توده مستضعف اين نابساماني ها را سامان ‌مي‌بخشند.
يكي از ويژگي‌هاي حكومت مهدي اجراي عدالت است. حضرت مهدي عدل را با تمام ابعاد آن به اجرا درمي آورد (عدالتي عملي) و چون مجري اين عدالت مقامي الهي دارد، هيچ گونه انحراف و ضعفي در آن نخواهد بود و به شيوه داود و حضرت رسول(صلي الله عليه وآله) حكم خواهد كرد.
مسئله ديگر در حكومت حضرت مهدي (عج) وحدت واقعي است; زيرا مردمي يك دل و با هدفي واحد و به سوي خداي يكتا در حركتند و بر همه جهان كلمه توحيد حكومت ‌مي‌كند و مصداق اصلي (وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا) (زمر: 69); آشكار خواهد گرديد و بدين سان، دولت اسلام با بهره گيري از قرآن و به كار بستن دستورهاي آن به رهبري حضرت مهدي بر زمين استقرار ‌مي‌يابد و اين ملك و پادشاهي تا قيامت بر دوام است. در عهدين آمده است كه حفظ منجي به دست خداوند است و از اين رو، حكومت او پا برجا خواهد ماند و حاكماني كه از طرف آن حضرت فرماندهي زمين را به عهده ‌مي‌گيرند از صالحان خواهند بود.

پی نوشت ها :

24ـ امثال نبى، باب 2، بند 22.
25ـ مرموز 27، بند 9 تا 11.
26ـ اشعياء نبى،، باب 2، بند 2.
27ـ دانيال نبى، باب 2، بند 24.
28ـ انجيل متى، باب 24، بند 30.
29ـ سيدهاشم حسين بحرانى، سيماى مهدى در قرآن، نشر آفاق، ص 11.
30ـ انجيل متى، باب 16، بند 28.
31ـ اشعيا نبى، باب 11، بند 4 و 10.
32ـ مرموز، 85، بند 8 و 12.
33ـ مرموز سليمان، بند 3 و 7 و 8.
34ـ لطف اللّه صافى گلپايگانى، منتخب الاثر فى امام الثانى عشر، مؤسسه سيده معصومه، باب 13، ص 607، ح 2.

منبع: www.bfnews.ir